Аннотации:
В статье предпринята попытка осмыслить феномен реинтерпретаций художественного образа «Джоконды» Леонардо да Винчи в культуре постмодернизма. Опираясь на принцип бинарности и анализируя художественный текст оригинала и интерпретации картины известными учеными и мыслителями, автор раскрывает многомерность образа и антиномичность художественного смысла «Джоконды». Пытаясь понять, какие именно смыслы, содержащиеся в этом произведении, актуализирует постмодернизм в своих работах, автор указывает на разрушение антиномичной глубины многомерного образа «Джоконды» и на одностороннее «прочтение» ее смыслового содержания в современных реинтерпретациях картины.
Описание:
In the paper has been made an attempt to comprehend the phenomenon of «Gioconda» Leonardo da Vinci reinterpretation in the culture of postmodernism. Basing on a binary principle and analyzing a artistic text of the original; analyzing the interpretations of the painting made by famous scientists and thinkers, the author reveals semantic multidimensionality of the image and antinomy of artistic spirit of «Gioconda». Trying to understand what picture meanings are actualized in postmodernism works, the author points to distraction of antonymic profundity of semantic multidimensionality of the image of «Gioconda» and to the to the one-sided interpretation of theGioconda's meaning in modern reinterpretations of the painting.